از آن هنگام که انسان نخستین خطوط را برروی دیواره های سنگی غارها ترسیم کرد، تا آن زمان که مصریان بر روی پاپیروس نوشتن را آغازیدند، همواره آنچه هدف قرار میگرفت اطلاع رسانی بود.
اولین ملتى که در جهان موفق به اختراع کاغذ گردید چینىها بودند، در سال 105 بعد از میلاد شخصى چینى بنام تاسى لون موفق به اختراع کاغذ شد و حدود سال 610 م. به ژاپن و در 751 م. به سمرقند راه یافت. در اواسط قرن دوم هجرى کاغذ از سمرقند به بلاد اسلامى رسد. مىگویند فضل ابن یحیى برمکى نخستین کسى بود که در بغداد کارخانه کاغذسازى دایر کرد. در قرن 4 هـ .ق. کاغذسازى در بغداد رواج تام داشت. ابنالندیم از شش نوع کاغذ که در زمان او معرف بود، نام مىبرد و مىگوید کتاب را از کاغذ خراسانى مىساختند. در خراسان مردم براى ساختن کاغذ از پنبه و مواد نباتى استفاده مىکردند. مهمترین کاغذهائى که توسط مسلمانان ساخته شد کاغذ سلیمانی، طلعی، نوحی، فرعونی، جعفری، طاهری، مأمونی، منصورى و چینى و هانى بود.حدود یک قرن تولید کاغذ بهروش دستى بود و در سال 1799 میلادى و حدود 1214 هـ .ق. یک جوان فرانسوى بنام لوئى دوبرت ماشین کوچکى ساخت که کاغذ تهیه مىکرد.به موجب نوشتهء گوستالوبون در کتاب تمدن اسلام و عرب اختراع کاغذ از پنبه و پارچه کهنه از ابتکار مسلمانان است.آثار هنر مکتوب ایرانیان از اصیل ترین آثار هنر مکتوب مشرق زمین برای انسان امروز است که بزرگترین ...
برای رنگ نمودن کاغذ خوشنویسی به سه عامل نیاز داریم که در ادامه هر کدام به حد نیاز توضیح داده می شود .این عوامل عبارتند از: 1-ظرف رنگ (سینی رنگ آمیزی) 2-کاغذ مخصوص خوشنویسی 3-رنگ
1-ظرف مخصوص رنگ آمیزی کاغذ: این ظرف یا به عبارت بهتر سینی رنگ آمیزی بهتر است از فلز باشد .ابعاد آن هم می تواند متفاوت باشد .معمولا کاغذهای خوشنویسی در اندازه های 70*100 و 50*35 به فروش میرسند بنابر این ابعاد سینی که برای ساخت سفارش میدهید باید در یکی از اندازه های 80*110 یا 60*45 باشد .کارگاه های ساخت کانال کولر و فلزی که از آن برای ساخت این کانال ها استفاده میکنند گزینه اول برای تهیه سینی رنگ آمیزی است. سینی رنگ آمیزی باید از هر طرف لبه هایی به ارتفاع 5 الی 6 سانتیمتر داشته باشد تا هنگام رنگ آمیزی رنگ بیرون نریزد همچنین...
تجانس و ترکیب رنگ در صفحات هنری خط و نقاشی هنرمندان ایرانی از ذوق والا و شناخت عالی آنان حکایت دارد. سیری در این گونه آثار نشان می دهد که این هنرمندان، با ناچیزترین وسیله، می توانسته اند اوج سلیقه خود را بنمایانند که مواد شیمیایی امروز، در مقایسه با آن، به هیچ وجه پاسخگوی کامل نیاز آنان نیست. ما برای تهیه کاغذ رنگی روشهایی را در زیر ارائه داده ایم که گرچه با توجه به کمیابی رنگهای قدیمی و دست نیافتن به آنها به آن حدود نمی رسد آما به خوبی جوابگوی خواسته های علاقمندان خواهد بود.
1. رنگ کردن با چای: برای این منظور مقداری چای را در قوری ریخته دم می کنیم و دم کرده چای را پس از عبور از صافی در ظرفی مسطح و لبه دار ریخته، کاغذهای آماده را به هر اندازه که بخواهیم، یکی پس از دیگری، در محلول می گذاریم و پس از دو یا سه ساعت، کاغذها را درآورده بر روی پارچه تمیزی پهن می کنیم تا خشک شود.سپس در صورت لزوم در پرس قرار می دهیم تا صاف گردند و پس از آن که مرحله مهره را پشت سر گذاشت آماده استفاده است. 2. رنگ با پوست پیاز: پوست پیاز را گرفته تمیز می شوییم و در ظرفی ریخته می جوشانیم. سپس آن را ....
کاغذ ابری یا ابر و باد نوعی کاغذی نقشدار است که از آمیختن رنگهای گوناگون نقوشی درهم و شبیه به ابر یا امواج آب بر آن پدید میآورند. از انواع این کاغذ برای آراستن حاشیهٔ کتابهای خطی نفیس، مرقعات، متن قطعات خط و نقاشی، روی جلد، آستر بدرقهٔ کتاب، زمینهٔ قلمدان و جعبههای روغنی استفاده میشده است و امروزه بیشتر برای قطعهنویسی در کار خوشنویسی و یا قطعات مینیاتور یا تذهیب به کار میرود.
مواد و وسایل مورد نیاز
آمادهسازی رنگها که در گذشته بیشتر از رنگهای طبیعی معدنی و گیاهی استفاده میشد و امروزه بیشتر از رنگهای روغنی بهره میگیرند.
آمادهسازی کاغذ که امروزه با وجود کاغذهای متنوع کارخانهای کمتر کسی سراغ کاغذهای دست ساز میرود.
تهیهٔ لعاب یا مایع ابری برای غلظت دادن به آب که از مواد مختلفی ساخته میشده است.
بَستِمان یاافزودن مواد چسبانکی چون صمغ، سریش، سرپشم و جز آن برای ...........
كاغذ از اصلي ترين وسايل خوشنويسي و از ابزار مهم خوشنويسان است.كاغذ مناسب براي نوشتن و مشق خوشنويسي آنست كه نرم و لطيف و صيقلي باشد و مركب در هنگام خط نوشتن و تحرير حروف و كلمات روي ان پخش نشود.بنابراين كاغذهاي زبر و ناهموار و اصطلاحا كاهي براي نوشتن و مشق خط نامطلوب بوده و مناسب نميباشند.از طرفی نوشتن بر کاغذهای لغزان و شیشهای از اختیار و تسلط خوشنویس میکاهد، بنابراین نوع متوسط آن مناسب است. امروزه کاغذهای گلاسه، به ویژه گلاسهٔ مات، برای نوشتن مناسبند هر چند که در صورت عدم دسترسی میتوان از طریق مالیدن صابون خشک روی کاغذهای معمولی تاحدودی کاغذ را برای نوشتن آماده کرد.